Folkmordet i Rwanda
Trots en hel del konflikter har folkgrupperna tutsier och hutuer levt sida vid sida genom århundraden. Men 1994 hände någonting. I en noga förberedd och planerad operation mördades mellan 800 000 och 1,5 miljoner tutsier av sina landsmän och grannar hutuerna. Mördarna hade stöd av landets regering och hela omvärlden blundade trots alla signaler om att detta var på väg att ske. Jag ska försöka förklara lite om folkmordets psykologi och hur hatet mot tutsierna medvetet byggdes upp med hjälp av propaganda. Hur kunde detta ske att ett folk så fullständigt sveks av resten av världen, och hur kunde länder som Frankrike och USA under lång tid och med berått mod sälja vapen och krigsmateriel till Rwanda?
Bakgrund och kolonialtiden
Så långt tillbaka man känner till styrdes kungariket Rwanda av en kunglig tutsi-familj, och landet är en av få stater i Afrika som nästan helt följer sina ursprungliga gränser. De övre samhällsklasserna bestod till största delen av tutsier, men det fanns ingen fullständig uppdelning mellan de olika folkgrupperna, eftersom många hutuer tillhörde adeln och de båda grupperna blandades mycket. De flesta tutsierna, som utgjorde 15-18% av befolkningen, var bönder. Detta gällde även de flesta hutuerna.
De första européerna började dyka upp i området kring Rwanda under Kigeri IV:s tid vid makten före 1800-talets mitt. Under 1800-talets andra hälft började den afrikanska kontinenten koloniseras av de europeiska stormakterna. För att förhindra att krig uppstod i Europa, till följd av jakten på kolonier, kom stormakterna under Berlinkonferensen 1885 överens om att dela upp Afrika, och Rwanda tillföll Tyskland, som ännu inte hunnit lika långt i sina koloniala erövringar som Frankrike och Storbritannien.
År 1894 kom en tysk greve vid namn von Götzen till Rwanda för att etablera det tyska styret. Då landet var ganska svårtillgängligt och saknade större ekonomisk betydelse valde Tyskland att använda sig av det rådande tutsi-styret som sedan tidigare fanns i landet. På så sätt stärkte tutsi-minoriteten sin maktställning gentemot den större befolkningsgruppen, hutuerna. 1916, under första världskriget, tog Belgien över styret i Rwanda genom att ockupera landet. Under perioden mellan de båda världskrigen administrerade sedan Belgien landet, samt även grannlandet Burundi, på uppdrag av NF (Nationernas Förbund) och efter andra världskriget fortsatte detta styre på uppdrag av det nybildade FN (Förenta Nationerna).
Eftersom det var bekvämt för Belgien att styra Rwanda via tutsierna såg man till att olika moderniseringsreformer under denna period ledde till att tutsierna fick ytterligare politisk, ekonomisk och social makt över hutuerna. En liten men välutbildad hutuelit växte dock fram under 1950-talet, vilket ledde fram till bildandet av hutupartiet PARMEHUTU som krävde del av makten i Rwanda.
Belgarna ansåg att tutsierna hade ett närmare släktskap med den vita rasen, och ansåg att de därför var överlägsna hutuerna. De lät tillverka id-kort som delade in människor i olika klasser beroende på etnisk tillhörighet.
Men de två grupperna hutuer och tutsier är egentligen lika varandra. De talar samma språk, följer samma traditioner, gifter sig sinsemellan och befolkar samma områden.
Belgarnas rasism utvecklades till en rasism folkgrupperna emellan och låg till grund då landet blev självständigt och hutumajoriteten började se tutsierna som främmande inkräktare och icke-riktiga rwandier.
1962 blev Rwanda, liksom grannlandet Burundi, självständigt, och många kritiska röster har höjts mot Belgien för att deras styre varit brutalt och inkompetent, och för att de belgiska förvaltningsområdena Rwanda, Burundi och Kongo, lämnats oförberedda för självständighet. Alla tre länderna har haft en blodig och tragisk historia sedan de blev självständiga.
Detta kan jämföras med de stora sjöarna i Tanzania och Uganda, som styrdes av britterna, och inte alls upplevt samma våldsamma utveckling.
Självständigheten
1959 tog PARMEHUTU makten genom ett uppror. Cirka 20 000 tutsier dödades då, och 100 000 – 200 000 flydde från landet. PARMEHUTU:s mål var ökat inflytande för hutuer över landet. Med anledning av stridigheterna avslutade FN den belgiska administrationen av Rwanda, och 1960 hölls ett val. Kayibanda segrade och 1961 förklarades Rwanda vara en republik. 1962 blev landet självständigt.
1973 avsattes presidenten genom en militärkupp och befälhavaren över nationalgardet, Juvénal Habyarimana, kom till makten. Han var en moderat hutu, som i stort lyckades hålla de etniska motsättningarna nere fram till 1990 genom att förbjuda PARMEHUTU och bilda MRND (Mouvement Révolutionnaire National pour de Développement) omfattande alla etniska tillhörigheter.
Tiden före folkmordet
RPF (Rwandas Patriotiska Front) bildades av tutsier som hade flytt till Uganda. De krävde tutsiernas rättigheter i Rwanda och rätten för tutsi-flyktingar att återvända till landet. Den 1 oktober invaderade RPF:s styrkor Rwanda från sin bas i Uganda. Enligt den rwandiska regeringen ville RPF återta tutsiernas makt i landet och president Habyarimana svarade med att förtrycka tutsier och hutuer som samarbetade med dem. Kriget mellan RPF och regeringen pågick i närmare två år. Det internationella samfundet för mänskliga rättigheter befarade ett folkmord och försökte få till stånd fredssamtal mellan gerillan och regeringen. I augusti 1993 undertecknades ett fredsavtal mellan de båda parterna. Under tiden trappades hutuernas propaganda upp. Ett av hutunationalisternas viktigaste redskap var radio. Radiostationer som RTLM, som ägdes av högt uppsatta personer i regeringen, spred propaganda som hetsade mot tutsierna. Denna propaganda har jämförts med den nazisterna spred under 1930-talet.
Företrädare för regeringen stödde även milisgrupper som Interahamwe, som samlade vapen inför det kommande folkmordet. Folkmordet var väl planerat och noga organiserat. När dödandet började hade milisgrupperna cirka 30 000 medlemmar.
Folkmordet
På kvällen den 6 april 1994 sköts president Habyarimana, tillsammans med Burundis president, Cyprian Ntayamira, ner i sitt plan över Kigali efter att de fört fredsförhandlingar mellan länderna. Detta blev startskottet på ett urskillningslöst mördande som pågick i 100 dagar och officiellt skördade 937 000 tutsier och moderata hutuers liv.
Båda presidenterna var hutuer. Det är ännu oklart vem som låg bakom morden på dem, men det finns indikationer på att det var motståndare inom Habyarimanas egen organisation, som var missnöjda med fredsförhandlingarna. En annan sak som talar för att det var hutu-extremister som besköt planet var att vapnet som användes var fransktillverkat. Frankrike sålde under denna period vapen till hutuerna.
Trots detta gav regeringen tutsi-rebeller skulden för det inträffade, och hutu-nationalistiska milisen inledde sina attacker redan samma natt.
Efter mordet tog premiärminister Agathe Uwilingiyimana över makten, men hon mördades av presidentens livvakter redan nästa morgon. Samtidigt mördades tio belgiska FN-soldater som eskorterade henne.
UNAMIR (Unatied Nations Assistance Mission for Rwanda) var FN:s fredsstyrka på plats i Rwanda. Styrkans befälhavare Roméo Dallaire fick vetskap om planerna på ett folkmord i januari 1994 och bad då om tillåtelse att konfiskera vapen, vilket han inte fick. Under senvintern bad han flera gånger om förstärkning och logistiskt stöd, men blev avvisad av FN:s säkerhetsråd. Därför var styrkan som befann sig i området i april 1994 dåligt utrustad och ganska lamslagen, och efter att de tio belgiska FN-soldaterna mördats den 7 april drog Belgien snabbt tillbaka alla FN-soldater från landet.
Istället för att agera och förstärka UNAMIR:s resurser gjorde FN raka motsatsen. Säkerhetsrådet röstade för att dra tillbaka alla FN-soldater utom 260 stycken från landet, samtidigt som folkmordet pågick som värst. De utländska trupper som kom till Rwanda hade enbart i uppgift att hämta hem egna medborgare.
Roméo Dallaire har senare anklagat västmakterna för att vara kriminellt ansvariga för folkmordet i Rwanda.
Kofi Annan, som då var chef för FN:s fredsbevarande styrkor, vände sig till 44 medlemsstater och vädjade om hjälp, men ingenting hände. Omvärlden och FN förblev passiva och ingrep inte för att förhindra katastrofen, som de mycket väl kände till.
Författarinnan Samantha Power, som har granskat hur USA:S regering handlade, menar att det dock inte bara var passivitet som kännetecknade omvärldens agerande. Hon säger att USA aktivt valde att vara åskådare trots att man visste vad som hände. Man var rädd att återupprepa sina katastrofala nederlag från Somalia, där en konflikt pågick vid samma tid. Som alltid vägde också ekonomiska faktorer in.
Många av dem som rekryterades till mördandet var unga arbetslösa hutu-män, som togs direkt från gatan och tilldelades machetes. Även många civila, också kvinnor och barn, kom efterhand att delta i mördandet.
Folkmordet fick sitt slut då RPF i juli 1994 besegrade regeringsstyrkorna. Ett slags inbördeskrig hade förts parallellt med folkmordet då RPF kämpade mot regeringsstyrkor och Interahamwe-milisen.
Efter RPF:s seger flydde omkring 2 miljoner hutuer till angränsande länder. De stora flyktingströmmarna gjorde att den regionala maktbalansen ruckades, vilket har lett till två omfattande krig i regionen. Hutu-milisen är fortfarande aktiv i östra Kongo. RPF-ledaren Paul Kagame är idag Rwandas president.
Även RPF har anklagats för att ha begått övergrepp under tiden för folkmordet. Tiden efter folkmordet
Länge ville FN undvika att använda ordet folkmord, för att på så sätt slippa ingripa enligt 1948 års folkmordskonvention. Detta säger journalisten Linda Melvern, som skrivit en omfattande bok om det som hände. Alla var fokuserade på kriget i f d Jugoslavien, förklarar hon, och idag har vi en liknande situation då det rapporteras om Irak medan Darfur glöms bort. Hon påpekar att i förberedelserna för ett folkmord ingår bland annat klassificeringen och avhumaniseringen av människor. Bland de första som mörades var den demokratiska oppositionen, studenter, advokater, journalister och läkare.
Folkmordet i Rwanda beskrevs under den första tiden som ett afrikanskt stamkrig där man talade om långvariga motsättningar mellan befolkningsgrupperna.
Enligt de flesta bedömare planerades folkmordet i Rwanda under flera år. Med hjälp av Frankrike och Kina importerades vapen – vad man kallade ”jordbruksredskap” – från diverse länder, som Albanien, Israel, Tjeckien, USA, Egypten och Kina.
Franska militärer utbildade och beväpnade den rwandiska armén före folkmordet, och efteråt hjälpte man genom ”Operation Turkos” de ansvariga att fly till Frankrike där många av dem fortfarande lever idag.
1995 upprättade FN en tribunal i Arisha i Tanzania där krigsförbrytare ställs inför rätta. Den har blivit starkt kritiserad för att vara ineffektiv eftersom endast ett fåtal personer dömts till något straff.
Också i Rwanda pågår egna rättegångar. Man tillämpar en gammal förkolonial tradition med bydomstolar som kallas gacaca (vilket betyder ”att sitta ner i gräset”). Dessa domstolar går ut på att offer och förövare skall försonas genom att båda parter talar ut och berättar om vad som hänt.
I bydomstolarna har 200 dödsdomar utdelats och 28 personer avrättats.
Idag sitter 50 000 av 120 000 misstänkta fortfarande fängslade sedan de erkänt delaktighet i folkmordet, och 7000 har ställts inför rätta.
I maj 2005 hade tribunalen dömt 25 personer för delaktighet i det som hände i Rwanda.
Efter det våldsamma 1990-talet har man i landet haft fullt upp med att hantera alla de problem som uppstått efter folkmordet. När hutu-regimen flydde tömde man landet, och huvudsakligen Kigali, på tillgångar. Man tog med sig allt från pengar till dörrkarmar. Dessutom beräknas över en miljon flyktingar ha återvänt sedan 1996 och bland dessa finns många föräldralösa barn och ungdomar.
Reflektioner
Det är för mig ofattbart att någonting sådant som folkmordet i Rwanda har kunnat äga rum. I grund och botten är det helt omöjligt att förstå att människor kan göra så mot varandra. Jag tror inte att varken jag eller någon annan, inklusive dem som utförde dessa grymma handlingar, någonsin kommer att kunna förstå, oavsett hur många psykologiska förklaringsmodeller som presenteras. Jag skäms över att vara en del av världen utanför, som kunde ha ingripit men inte gjorde det.
Jag vill försöka förstå folkmordets psykologi. Kanske är rädslan den dominerande underliggande orsaken till att sådana här handlingar utförs. Viljan att vara ”på rätt sida”, att tillhöra gruppen, så att man inte ställs utanför och på så sätt blir någon som gruppen vänder sig emot. Skräcken för att själv bli utsatt kan vara motivet till att delta i någonting omänskligt.
Också avhumaniseringen av dem man vill göra sig kvitt är central. Om människor inte längre betraktas som människor, utan istället som någonting utan värde, blir det lättare att döda dem eller utsätta dem för hemska saker. En avhumaniseringsprocess kan ske stegvis genom intensiv propaganda, där t ex utkrävandet av hämnd för någonting som hänt längre tillbaka i historien används som drivmedel.
Vad omvärldens brist på intresse och initiativ beträffar så kan jag inte annat än tänka att det handlar om rasism. Denna rasism går tillbaka till tiden före kolonialiseringen och har till stor del sin grund i den kristna religionen. Afrikanerna betraktades som ”underutvecklade” och ”hedniska” människor vars resurser man kunde utnyttja ”för deras eget bästa” (så att man slapp se sin egen girighet i vitögat). Afrikaner ansågs dumma, lata och utan känsloliv, de skulle omvändas till ”den enda sanna läran” och underställas den vita överheten. Långt in på 1900-talet spreds dessa rasistiska idéer om afrikaner via skolböcker och media, ibland på ett mycket högljutt sätt, ibland mer subtilt.
Rasismen är i högsta grad en form av avhumanisering. Eftersom afrikanerna anses som mindre begåvade och mindre värda blir det logiskt och legitimt att vända dem ryggen och överge dem i en svår situation. De europeiska ländernas, de forna kolonisatörernas, intressen sträcker sig till den ekonomiska vinning de själva kan göra genom att exploatera afrikanska naturresurser och tillgångar, eller om de kan tjäna pengar på att exportera vapen.
När kolonisatörerna lämnade sina besittningar tömdes de flesta länderna på sina naturtillgångar och lämnades vind för våg med oklara förhållanden kring styren och maktfördelning.
Jag menar att eftersom västvärlden skapat dessa förhållanden, så har den också ett ansvar att ställa dem tillrätta.
Mycket hade kunnat göras för att förhindra folkmordet i Rwanda. Västvärlden blundade trots sina möjligheter och sin vetskap. Ett grundläggande fel som gjordes var att omvärlden inte ville klassificera det som hände som just folkmord, och på så sätt kunde undvika att ingripa genom att gömma sig bakom konvention. Folkmordskonventionens kriterier för folkmord är snäva och kan leda till att folkmordsliknande händelser inte omfattas av konventionen. Det är FN som avgör ifall det som skett eller sker ska betecknas som folkmord.
Folkmord definieras enligt folkmordskonventionen som handlingar begångna i avsikt att utplåna, helt eller delvis, en grupp på nationella, etniska, rasmässiga eller religiösa grunder. Till sådana handlingar räknas dödande eller orsakande av allvarlig kroppslig eller mental skada på medlemmar tillhörande en sådan grupp.
Dit hör också att medvetet förorsaka levnadsbetingelser avsedda att åstadkomma fysiskt utplånande av en grupp, helt eller delvis, att genomföra åtgärder avsedda att förhindra födslar inom gruppen eller att tvångsförflytta barn tillhörande gruppen, till en annan grupp.
På regeringskansliets hemsida för mänskliga rättigheter kan man vidare läsa:
Redan 1948 antog FN Folkmordskonventionen, ett mellanstatligt avtal om förhindrande och bestraffning av brottet folkmord. Konventionen är ett viktigt instrument, men dess kriterier för folkmord har visat sig vara snäva och folkmordsliknande händelser omfattas inte alltid av konventionen. Att verkligheten ser annorlunda ut idag jämfört med när dessa snäva kriterier fastställdes för snart 60 år sedan kan också försvåra tillämpningen av konventionen. Men att en situation inte i juridisk mening är ett folkmord betyder inte att världen inte kan och får ingripa. I mina ögon är det uppenbart att det som skedde var en humanitär katastrof, oavsett vad man rent juridikt kallar den. Att västvärlden valde att blunda är en kriminell handling, det borde inte överhuvudtaget kunna gå till på det viset.
Jag tycker att vi måste ändra reglerna som idag kan hindra humanitära interventioner. Vi måste stärka FN:s och andra aktörers kapacitet och instrument för att förhindra folkmord och etnisk rensning. En viktig del av detta är att stödja arbetet för att förebygga folkmord.
Vi får aldrig blunda för folkmord utan måste lyfta fram frågan och diskutera den i internationella sammanhang. Mänskliga rättigheter skall alltid komma före suveränitetsprincipen.
Under folkmordet i Rwanda var det FN:s säkerhetsråd som satte stopp för många av de insatser som borde ha blivit av i Rwanda. Rådet höll slutna möten, vilket fick till följd att ingen kunde påverka eftersom ingen hade insyn i vad som beslutades. Detta var självklart fel. Insatser behövdes och många länder var villiga att hjälpa, däribland Etiopien, Ghana, Malawi, Senegal, Tunisien, Nigeria, Zambia, Zimbabwe, Kongo och Mali. Dessa var beredda att sända trupper så länge FN kunde bistå dem ekonomiskt. Frankrike ville hålla sig väl med hutu-regimen i Rwanda och hade hjälpt till att träna dödspatrullerna. Detta för att bevaka sina egna intressen i denna råvarurika del av Afrika.
Som jag tidigare nämnt hjälpte de också folkmördarna att fly. En del av Världsbankens biståndsmedel försvann till vapenköp, bl a förmedlade av Boutros Boutros-Ghali, som var FN:s generalsekreterare under folkmordet.
Allt detta tyder på en korruption som jag tycker kan kallas kriminell. Det gör mig arg och upprörd att tänka på. Västvärlden, som misslyckades med att stoppa övergreppen mot de utsatta människorna, har varit mycket överseende mot de folkrättsliga brotten. Ju mer jag har läst och fått veta om folkmordet i Rwanda desto mer komplext och obegripligt tycks mig det som hände. Jag känner ilska och maktlöshet. Det finns ingen ursäkt för det som skedde.
Källor
http://sv.wikipedia.org/wiki/Burundi http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/2D89A952354986BCC125714D006EDD5C? opendocument http://www.fg.lund.se/projekt/jorden_runt/afrika/Rwanda/Rwanda.htm http://www.ur.se/ramp/historia1/rwanda_fakta3.php http://www.preventgenocide.org/se/konvention.htm http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/pod/? id=75&module_instance=10&action=pod_show www2.amnesty.se/juristgruppen.nsf/e5da7a29bdfc9e7ec1256ab7003aea3e/ 8e29c64c2eb5a4fac1256ab7003a8432?OpenDocument
Kim Gabrielson, Folkmord – inget nytt i historien, Kunskapsföretaget i Uppsala AB 1999, 2006
Christian Catomeris, Det ohyggliga arvet, Ordfront 2004
Linda Melvern, Att förråda ett folk, Ordfront 2003
Hotell Rwanda, drama, 2005
Sometimes in April, drama, 2005
Mamma Viktoria
Amanda Strehlenert Dahlbeck
Momodou Haidara Said:
on juni 19, 2007 at 1:12 e m
Hej!
Måste säga att detta var mycket bra skrivet, och reflekterat.
Jag har lärt mig mycket mer om folkmordet efter jag läste detta.
Tack så mycket för detta, det rörde mig stort!
My Hedal Said:
on mars 7, 2008 at 11:22 f m
Hej!
Då jag nu skulle skriva en historisk uppsats som tenta inför högskolestudier valde jag att skriva om folkmordet i Rwanda.
Jag har använt denna artikel som en av mina källor och jag vill tacka så mycket för de många klargörandena jag fick genom den.
Chinike Said:
on januari 31, 2012 at 12:19 e m
Varsågod Kahpo! 😀
Robin Said:
on oktober 27, 2009 at 3:07 e m
Mycket uppskattat!
jocke Said:
on mars 10, 2010 at 11:54 f m
lol så såligt
salome kappelin Said:
on mars 6, 2013 at 8:25 e m
Riktigt bra skrivet, lätt att hänga med och intressant att läsa, bra reflektioner var det också !